Wszystko, co na temat wózków widłowych wiedzieć powinniście

Wózek widłowyWózki widłowe (nazywane również jezdniowymi) stanowią zróżnicowaną kategorię maszyn stosowanych w transporcie wewnątrzzakładowym. Jakie są ich główne zalety oraz dostępne rodzaje?

Wózki widłowe są łatwe w obsłudze, bezpieczne, ergonomiczne i pozwalają na usprawnienie codziennej pracy i ergonomiczne wykorzystanie dostępnej przestrzeni.

Mianem wózka jezdniowego określa się pojazd kołowy o ruchu przerywanym i ograniczonym zasięgu, którzy przystosowany jest do podnoszenia, uniesienia, pchania, ciągnięcia, spiętrzania lub układania w stosy dowolnego rodzaju ładunku. Sterowany jest on przed operatora jadącego na nim na specjalnie przystosowanym siedzeniu lub podeście lub idącego obok niego.

Jeśli chodzi o rodzaj napędu, takie pojazdy dzieli się na:

  • wózki z napędem elektrycznym (sieciowe albo akumulatorowe),
  • wózki z napędem spalinowym (niskoprężnym lub wysokoprężnym),
  • wózki zasilane gazem LPG,
  • wózki z innym napędem, na przykład ręczne.

Dodatkowy podział uwzględnia typy wózków jezdniowych.

Do grupy wózków unoszących zalicza się pojazdy przeznaczone do unoszenia ładunku na wysokość niezbędną do jego przemieszczenia. Unoszenie odbywa się tu przy pomocy specjalnie zamontowanego do tego celu urządzenia unoszącego.

Wózki naładowne (inaczej platformowe) to pojazdy, na które ładunki są naładowywane ręcznie lub przy pomocy urządzeń mechanicznych nie związanych z samym wózkiem. Mają one na celu transportować ładunki na większe odległości w transporcie wewnątrzzakładowym.

Wózki ciągnikowe i pchające to wózki przeznaczone do ciągnięcia lub pchania innych wózków nienapędzanych. Charakteryzują się one dużą zwrotnością i siłą uciągu oraz niewielkimi gabarytami.

Wózki specjalne to z wózki, na których konstrukcja została dopasowana do indywidualnych warunków użytkownika.

Wózki podnośnikowe (zaliczane do grupy wózków elektrycznych prowadzonych) to z kolei urządzenia transportu wewnątrzzakładowego służące do pionowego albo poziomego transportu ładunków. Pozwalają one na ich składowanie na różnych wysokościach, w graniach określonych ich konstrukcją. Zaopatrzyć można się w nie między innymi na stronie.

Jeśli chodzi o mechanizm podnoszenia, pojazdy tego typu można podzielić na:

  • wózki z czołowym mechanizmem podnoszenia (widły lub inny osprzęt roboczy jest tu zlokalizowany z przodu wózka),
  • wózki z bocznym mechanizmem podnoszenia – to wózki z masztem lub kartką z widłami, które mogą być wysuwane lub wciągane wzdłuż wózka. Taka konstrukcja umożliwia pobieranie, podnoszenie, spiętrzanie i rozpiętrzanie ładunku wzdłuż jednego boku wózka.

Zróżnicowane zapotrzebowanie produkcyjne w poszczególnych zakładach sprawia, że wózki jezdniowe mogą być wykorzystywane również podczas bardziej zaawansowanych prac transportowych. W związku z tym, często wyposaża się je w dodatkowy osprzęt roboczy przystosowany do konkretnej czynności. Zalicza się do niego między innymi przesuwy, chwytaki do bel, uchwyty do beczek, widły teleskopowe, pługi śnieżne czy szufle do materiałów sypkich.

Każdy wózek widłowy składa się z następujących elementów:

  • rama - wykonana z odpowiednio uformowanej stali,
  • maszt – część zamontowana pionowo z przodu urządzenia, która umożliwia opuszczanie, podnoszenie i przechylanie ładunków,
  • podwozie – składają się na nie koła – zwykle 3 lub 4,
  • przeciwwaga – ma ona za zadanie zagwarantować odpowiednie obciążenie dla pojazdu podczas przewożenia ładunku; zwykle ma ona formę stalowego bloku znajdującego się w tylnej części pojazdu,
  • silnik – najczęściej stosuje się tu silniki niskoprężne zasilane gazem LPG lub benzyną lub silniki wysokoprężne zasilane olejem napędowym,
  • widły – mają kształt litery L i poruszają się w pionie przez łańcuch,
  • karetka – czołowa płyta pojazdu zamontowana do masztu. Przymocowane do niej są krata ochronna oraz widły,
  • krata ochronna – zabezpiecza przed osuwaniem się przewożonych ładunków,
  • klatka bezpieczeństwa – zabezpiecza operatora przed spadającymi ładunkami,
  • kabina operatora – przeznaczona do operowania pojazdem. Znajdują się w niej elementy takie, jak: kierownica, dźwignie oraz pedały umożliwiające sterowanie całym pojazdem. Jest ona otwarta, lecz obudowana, co sprawia, że znajdująca się w jej wnętrzu osoba jest chroniona prze ewentualnym wypadkiem.