Wszystko, co na temat wciągników elektrycznych wiedzieć powinniście
Wciągniki łańcuchowe to urządzenia zapewniające należyte bezpieczeństwo oraz komfort pracy. Ich konstrukcję nośną stanowi obudowa mechanizmu podnoszenia. Nie należy mylić ich z wyciągarkami, które mają odrębną konstrukcję nośną w formie przesuwanej albo przejezdnej stałej ramy. Oto garść przydatnych informacji, które mogą okazać się bardzo pomocne przy zakupie wciągnika elektrycznego.
Wybierając taki sprzęt, pod uwagę należy wziąć nie tylko ciężar, lecz również gabaryty i kształt ładunków, jakie chcemy podnosić z jego pomocą. Bardzo często decydują one o sposobie ich uchwycenia oraz rodzaju zastosowanych zawiesi albo elementów chwytnych. W sytuacji, gdy wciągnik ma podnosić oraz opuszczać elementy wrażliwe w procesie montażu, najlepiej sprawdzi się wciągnik wyposażony w płynną regulację prędkości oraz specjalny osprzęt. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku elementów przenoszonych w procesach montażowych, które wymagają specjalnych uchwytów przeznaczonych do przenoszenia wyłącznie jednej części czy zespołu.
Nominalny uchwyt wciągnika może być potrzebny jedynie w przypadku pojedynczych, ciężkich ładunków. W dużej mierze obciążenie wynikające z procesu produkcyjnego czy montażowego jest znacznie mniejsze niż uchwyt nominalny. Jeśli chcemy uniknąć zakłóceń związanych z pracą w strefie działania ogranicznika udźwigu, postawmy na udźwig większy o około kilkanaście procent od najcięższych ładunków, które planujemy przenosić.
Kupując taki sprzęt, warto uwzględnić ewentualne zmiany w linii produktów czy w procesach, które wymagać mogą nieco większego udźwigu. Myślenie perspektywiczne pozwoli nam na uniknięcie dodatkowych kosztów związanych z konieczności wymiany wciągnika na model o większym udźwigu.
Prędkość podnoszenia dobrać należy do średniej wysokości i oczekiwanej wydajności. Drugi z parametrów określamy potrzebną ilością cykl, jaką będziemy wykonywali przeciągu godziny, ilością godzin pracy dzienne oraz ilością dni pracy w ciągu roku. Wszystko to w znaczący sposób wpływa na główny parametr decydujący o trwałości wciągnika, czyli grupę natężenia pracy. Możemy ją z łatwością określić, posługując się specjalnymi kalkulatorami dostępnymi w sieci. Ustalając grupę natężenia pracy, konieczne będzie zwrócenie uwagi na masę własną elementów chwytnych umieszczanych na haku – chwytaka, magnesu czy trawersy. Ich ciężar zmniejsza zakres udźwigu, jaki zostaje do wykorzystania.
Wysokość podnoszenia dobiera się do wysokości położenia toru jezdnego wciągnika z uwzględnieniem głębokości obszarów ulokowanych poniżej „poziomu 0”. Wymiar C to najmniejsza wartość zwisu wciągnika, którą mierzy się od punktu jego zawieszenia do gardzieli haka.
Wciągniki łańcuchowe wykonującą znaczącą ilość zadań związanych z manipulacją ładunkiem na stanowiskach pracy. Ich udźwig waha się przeważnie od około 80 do około 5000 kilogramów, lecz najczęściej spotkać możemy się z modelami, gdzie wynosi on między 80 a 1000 kilogramów. W tym zakresie udźwigu stanowią one techniczną i ekonomiczną alternatywę dla wciągników liniowych na stanowiskach roboczych w trudnych warunkach. Silniki napędowe wciągników łańcuchowych mogą być dwu- lub jednobiegowe, sterowane przez przemienniki częstotliwości, ułatwiając wykonywanie precyzyjnych ruchów dostawczych przy manipulacji ładunkiem, zwłaszcza przy ciężkich elementach. Wciągniki łańcuchowe stanowią kluczowy element systemów modułowych suwnic oraz torów podwieszanych, które, wykonane z profili aluminiowych, mają niskie opory toczenia, umożliwiając ręczną manipulację ładunkiem.
Wciągniki linowe stanowią najlepsze rozwiązanie w zakresie udźwigów wahających się od 2 do 16 ton. Modele w wersji dwuszynowej są w stanie poradzić sobie z udźwigiem na poziomie 120 ton. Stanowią one kluczowy komponent decydujący o trwałości i niezawodności dźwignicy. Budowa wciągnika liniowego decyduje także o wartościach dojazdów bocznych suwnicy, czyli o obszarze, jaki obsługuje. W przypadku szybkich i długich przebiegów suwnic, ważna jest zarówno prędkość robocza, jak i zdolność do tłumienia wahań podczas jazdy wciągnika oraz suwnicy. Wykorzystywane w mechanizmach jazdy przetwornice częstotliwości umożliwiają łagodny rozruch i zatrzymanie oraz eliminują wahania ładunku.